Eerste orthomoleculaire kenniscentrum van Nederland
"Eerst voeding, dan medicijnen"
Uw lifestyle is van grote betekenis voor uw gezondheid. Dagelijks levert de wetenschap een stroom van nieuwe gegevens. Het Ortho Institute selecteert deze voor u. Sinds 1983.


Laatste nieuws

04/09/10 - Behandeling met omega 3-vetzuren of toediening van een hogere dosering aspirine verbetert de respons op aspirine en vermindert de bloedstolling. Aan de studie namen 485 personen met een coronaire hartaandoening deel. Ze gebruikten een lage dosering aspirine (75 tot 162 mg per dag). Bij de proefpersonen werd met behulp van de zogenaamde VerifyNow-Aspirin-analyse...

03/09/10 - 8-OH-dG (8-hydroxy-2-deoxyguanosine) is een marker voor oxidatieve schade en is betrokken bij het ontstaan van kanker in de darm. Vitamine D en calcium verminderen 8-OH-dG en voorkomen hiermee oxidatieve beschadiging van het slijmvlies in de dikke darm en rectum. Aan de pilotstudie namen 92 patiënten deel met minimaal één adenoom in het colorectale deel van de...

02/09/10 - Bij personen met diabetes type-2 zijn ontstekingsbevorderende stoffen en adhesiemoleculen in het bloed verhoogd. Deze stoffen kunnen leiden tot complicaties bij diabetici die een bypassoperatie moeten ondergaan. Suppletie met vitamine E blijkt de ontstekingsbevorderende stoffen te verlagen. Aan de studie namen 42 proefpersonen deel: 12 gezonde personen, 15 personen...

01/09/10 - Een hoge koffieconsumptie kan het risico van een vergevorderde en dodelijke vorm van prostaatkanker tot 60% verkleinen. Voor de studie werden gegevens geanalyseerd van een cohortstudie waaraan bijna 50.000 mannen deelnamen. Over een periode van 20 jaar werd bij 4975 mannen prostaatkanker vastgesteld. Er werd gekeken naar het effect van zowel cafeïnehoudende als...

31/08/10 - Suppletie met omega 3-vetzuren heeft een gunstig effect bij niet-alcoholische leververvetting (NAFLD). Dit blijkt uit een review. Hiervoor is in Medline en PubMed gezocht naar relevante studies. Uiteindelijk zijn de gegevens geanalyseerd van vier humane studies. Uit de resultaten bleek dat omega 3-vetzuren de functie van de lever verbeteren. Daarnaast werd de...


Eerder verschenen berichten zijn te raadplegen in het archief.