ORTHO, ORTHOmoleculair Magazine is het eerste tijdschrift in Nederland op het gebied van voeding en supplementen.
Primeurs en een kritische benadering van de dagelijkse voeding zijn altijd de ingrediënten van
ORTHO geweest. Alle artikelen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Door de jaren heen is de redactie steeds bij het standpunt gebleven om de redactionele inhoud strikt te scheiden van de advertenties en elke koppeling hiertussen te vermijden. Daardoor behoudt het tijdschrift zijn onafhankelijke positie.
Geef u hier op voor de gratis
Elektronische ORTHOmoleculaire Nieuwsbrief.
Inhoudsopgave Orthomoleculair magazine nummer 6, 2011
246 Is 'gepersonaliseerde voeding' realiteit?
Nieuwe ontwikkelingen, zeker met de afronding van het Humane Genoom Project, geven een nieuwe dimensie aan de voedingswetenschappen. Centrale vraag is of ‘gepersonaliseerde voeding’ tot de mogelijkheden behoort.
Een inventarisatie van de mogelijkheden. Uit het nieuwe boek Fit met Voedingssupplementen.
250 Supplementennieuws
- Meer traanvocht door omega 3-vetzuren
- Pre- en probiotica en herstel encefalopathie
- Visolie en voeding remmen prostaatkanker
- Carotenoïden tegen maculadegeneratie
- Silybine zinvol bij leveraandoeningen
- Prebiotica tegen darminfecties
- Mentale gezondheid beter met visvetzuren
- Supplement voor een actief leven
- Chondroïtine zinvol bij osteoartritis
- Vitamine B2 verbetert hemoglobine
- Beter mentaal functioneren met astaxanthine
- Vitamine E gunstig bij diabetes type-1
- Alfaliponzuur gunstig bij neuropathie
- Minder ontstekingen met SOD
254 Probiotica tegen stress, angst en depressie?
Emoties zitten niet alleen tussen de oren, maar ook in de darmen. Dierstudies wijzen in die richting. Ze onderstrepen het belang van een gezonde darmflora voor een gezonde gemoedstoestand.
256 Bloedspiegels
- Zeevoedsel verlaagt kans op diabetes
- Blessuregevoeliger met vitamine D-gebrek
- Lager risico diabetes bij hogere omega 3-vetzuren
- Vitamine D-tekort bij artritis psoriatica
- Vitamine D-gebrek door corticosteroïden
- Vitamine B12-tekort slecht voor het brein
- Relatie vitamine D en diabetes
258 Vroege diagnostiek insulineresistentie met HOMA-model
Als de diagnose ‘diabetes’ door de huisarts wordt gesteld is vaak al jaren sprake van een verstoorde insulineen glucosehuishouding. Met behulp van het HOMAmodel kan deze verstoring in een eerder stadium worden herkend.
261 Current trends
- Alfaliponzuur beschermt tegen haloperidol
- Dik van vetvervangers en zoetstoffen
- Stof in olijfolie antioxidant met potentie
- Tomatensap mét gezonder
- Curcuma bij tendinitis
- Krillolie herstelt energiebalans
- Zink essentieel voor hersenen
- Ketogeen dieet zinvol bij hersentumor
- Potentiële rol van vitamine C bij Alzheimer
- Nieuwe ontdekking mitochondriale ziekten
264 Vitamine K1 of vitamine K2?
Onderzoek laat zien dat vitamine K2 een gunstig effect heeft op botten en bloedvaten. Is suppletie ervan nodig? Of kunnen we het ook af met vitamine K1?
269 Internationale congressen
- Mentale vermoeidheid beïnvloedt fysieke prestatie
- Leucine: vetverbrander op hoogte
270 Voeding & ziekte
- Voeding van invloed op Alzheimerrisico
- Kleiner risico herseninfarct met olijfolie
- Verband tussen smaakversterker E621 met overgewicht
- Visvetzuren werkzamer voor hart dan alfalinoleenzuur
- Unieke darmflora moeilijk te beïnvloeden
- Specerijen maken maaltijd gezonder
- Antioxidanten tegen gehoorverlies
272 Bewegen: intensiteit belangrijker dan duur
Dit jaar zijn verscheidene publicaties verschenen waarin gepleit wordt voor bewegen met een hoge intensiteit. Reden om de Nederlandse Norm Gezond Bewegen
(NNGB) in een nieuwe daglicht te plaatsen.
275 Epigenetica
- Genen en effectiviteit vitamine E-suppletie
- Genen beïnvloeden prostaatkankerrisico
- Foliumzuursuppletie bij schizofrenie
276 Voor de kliniek
- Verlaagde Q10-spiegel bij septische shock
- Suppletie tegen postoperatieve oxidatieve stress
- Vitamine D en parodontitis
279 Actueel
- VS: standaard cholesterol meten van kinderen ...
- Langer leven met vitamine D
- Stem voor een objectieve Wikipedia
- Overeten door stress
- Elektro-acupuntuur bij reuma
- Zeewier: functionele toekomstvoeding
- Voedselverrijking vermindert bloedarmoede bij kinderen
- Visoliesuppletie kosteneffectief bij hartfalen
- Aspirientje leidt tot oogaandoening?
- Algen, producten van de toekomst
285 Varia
- Walsen van wijn verklaard
- Gaatjes vullen door regeneratie
- Bijensterfte bedreiging voor voedsel
- Goedkope of dure wijn niet herkenbaar?
- Antioxidanten door branden koffieboon
287 Van de hoofdredacteur
Mijn verwondering blijft